Afspelen

De Verstokte roker

Eén oktober is voor veel rokers hét moment om het pakje sigaretten links te laten liggen en te stoppen met roken: Stoptober. Dit jaar vindt het voor de 7-e keer plaats en dankzij de voorgaande 6 edities zijn al meer dan 300.000 rokers in Nederland gestopt.

Roken is een van de moeilijkste gewoontes om te veranderen. Het lukt niet zomaar. Maar waarom lukt het dan wel tijdens Stoptober? Omdat het slim bedacht is. Stoptober stelt namelijk geen groot en welhaast onhaalbaar doel: ‘Nooit meer roken’. Maar brengt het doel letterlijk dichterbij waardoor het concreet wordt en haalbaar: Vier weken lang niet roken.1

lees verder Contact
 
 
Afspelen

De Prijskiezer

Keuzestress is een luxeprobleem in een welvarende wereld. Het kan ervoor zorgen dat er minder doordachte of zelfs helemaal geen keuzes worden gemaakt. Als het écht moet, maken we trouwens graag gebruik van shortcuts. Dus gaan we naar een vergelijkingssite wanneer we een (nieuwe) zorgverzekeraar moeten kiezen. We krijgen er alle informatie die er over alle zorgverzekeraars te vinden is en baseren onze keuze vervolgens op: ‘zo min mogelijk kosten’ (loss aversion) en ‘de mening van anderen’ (social proof). Maar hoe verstandig is dat eigenlijk? En hoe laten we de consument andere (relevantere) aspecten overwegen? Daar is gedragskennis voor nodig. En daar houden wij ons mee bezig. Geïnteresseerd? En sta je ervoor Open om door ons op weg te worden geholpen? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 
Afspelen

De Naastgooier

Waarom gooien mensen hun afval op straat en wat kunnen we doen om dit gedrag te veranderen? In 2019 deden we voor McDonald’s onderzoek naar zwerfafval rondom hun restaurants. Een uitgebreide gedragsanalyse leerde ons dat, naast gemakzucht, talloze factoren een rol spelen bij weggooigedrag. Inertia bijvoorbeeld, sociale normen en de behoefte om verpakkingen direct weg te gooien. Bij een van onze interventies speelden we daarop in door McDrive-zakken te bestickeren met: ‘Gebruik mij straks als afvalzak’. Daarmee riepen we op afval goed weg te gooien en tackelden we gelijk de ‘instant disposal need’. Het resultaat? Minder zwerfafval rondom de McDonald’s restaurants. Interessant? Wil je meer weten over gedragsverandering? En sta je ervoor Open om het hier uitgebreid over te hebben? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 
Afspelen

De Carnivoor

Terwijl we allemaal weten dat een lekker stuk vlees niet altijd een duurzame of diervriendelijke keuze is, speelt vlees nog altijd een belangrijke rol in onze dagelijkse maaltijd. Sterker, het is de norm. Dat is ook de reden waarom we wat uit te leggen hebben als we voor een vleesloze optie kiezen. Dus rijst de vraag: Hoe kun je de keuze voor vegetarisch normaliseren? Nou, door de menukaart aan te passen bijvoorbeeld en de vegetarische opties niet losstaand, maar naast vlees en vis aan te bieden. Bovendien willen vleesliefhebbers niets missen; het draait allemaal om smaak en ervaring. Communicatie kan hierop inspelen. Carnivoren zijn niet snel overtuigd door gezonde of vleesloze aspecten van vegetarisch eten, maar juist door de smaak. Vleesachtig taalgebruik schijnt een verschil te kunnen maken. Zeg nou zelf; van woorden als geroosterd, gegrild, krokant en knapperig, gaat toch iedereen watertanden. Interessant? Vinden wij ook. Sta je ervoor Open om hier meer over te horen? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 
Afspelen

De Merkenwisselaar

Millennials switchen makkelijk tussen merken en producten. Zij hechten minder waarde aan merkloyaliteit. Zoekmachines, sociale media en online winkelen maken het eenvoudig om te vergelijken en verschillende opties uit te proberen. Dus kun je je afvragen: Is er eigenlijk wel merkloyaliteit mogelijk in een wereld waar het gras bij de buren altijd groener is?

Uit onderzoek weten we dat deze generatie gevoelig is voor individualiteit en zelfexpressie. Een vorm van personalisatie (meebeslissen of je eigen naam op het product) kan dan ook al een enorm verschil maken. Ooit gehoord van het IKEA-effect? Mensen waarderen producten meer als ze er tijd en moeite in hebben gestoken. En sta je ervoor Open om met ons te sparren over millennials en merkentrouw? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 
Afspelen

De Koopjesjager

De consument is ook maar een mens. Die keuzes maakt gebaseerd op een al dan niet bewuste afweging: ‘Wat verlies ik?’ versus ‘Wat levert het op?’ Daarbij telt het verlies zwaarder dan de winst. En dus wint een klein prijsvoordeel het van een iets duurdere optie met vele kwaliteitsvoordelen. Ben jij zo’n duurdere optie? Dan hoef je je niet gelijk zorgen te maken. Want dit gedragswetenschappelijke inzicht betekent natuurlijk niet dat jouw merk met z’n kwaliteiten geen koopjesjagers aan kan trekken. Communicatie kan daar het verschil maken. Bijvoorbeeld door te benadrukken wat consumenten zullen missen als ze niet voor jouw merk gaan. Interessant? En sta je ervoor Open om hier meer over te horen? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 
Afspelen

De Nee/Nee-consument

Van folders die consumenten kunnen doorspitten om tot de voordeligste keuze te komen, tot een banner die met 1 klik naar de beste keuze leidt. Waar kies je als merk voor om jouw doelgroep te bereiken en met welke boodschap krijg je jouw doelgroep in beweging? Zowel de theorie als de praktijk bewijst dat consumenten van nature efficiëntgericht (lees: lui) zijn. Dat betekent dat de vorm en inhoud van communicatie moet leiden tot ‘zo makkelijk mogelijk gedrag’. ‘Makkelijk gedrag’ levert de meeste ‘actie’ op. Dat kan goed lukken met één folder in een uitgebreid folderpakket. Maar heb je twijfels, zit je vol ideeën en sta je ervoor Open om meer te horen over consumentengedrag? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact

Meer weten?
Bereik ons via info@opennow.nl
of bel Joris
020-6391666 / 06-11306848

Westerdoksdijk 40
1013 AE Amsterdam
Nederland



Open Now - gedragsstrategie & creativiteit

© 2020
algemene voorwaarden