350 jaar Merck

Merck bestaat dit jaar 350 jaar en dat is een reden voor een feestje. Maar ook het perfecte alibi om extra aandacht aan interne communicatie te besteden. Merck bestaat namelijk niet alleen uit een Pharma-tak maar is ook groot in Life Science en Performance Materials. En daarbij zijn ze op vele verschillende locaties gehuisvest waardoor de betrokkenheid onderling beter kan. Aan de hand van 350 ‘feitjes’ over Merck maken we duidelijk dat we met een bijzonder merk te maken hebben waar men trots op kan zijn. En zegt de wetenschap niet dat deze emotie zorgt voor een hogere productiviteit en betere ambassadeurs van de organisatie?

Een nieuwe manier van samenwerken

Open Minds is een nieuwe ontwikkelingsmethode voor communicatieconcepten. Het proces is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en de opdrachtgever participeert actief.

In het Open Minds proces laten we een groep jonge (gedrags)wetenschappers en jonge creatieven samenwerken aan een communicatievraagstuk in competitieverband. Het traject wordt begeleid door een ‘board’ van ervaren mensen, op maat samengesteld per opdracht, met o.a. de aan ons verbonden professor Rick van Baaren, ervaren creatieven en de opdrachtgever zelf. Open Minds is ontworpen samen met wetenschappers om in korte tijd tot een maximale creatieve output te komen. Het proces zelf levert een geweldige teamervaring op.

Voor de Gemeente Amsterdam ontwikkelden we vier concepten waarvan er in ieder geval één in beleid wordt omgezet. Ook Rabobank kijkt naar een structurele inzet van Open Minds naast de bestaande bureaus.

Zo helpen wij de gemeente Amsterdam ook met een plan om gedragsverandering met betrekking tot afvalscheiding te bewerkstelligen. Hierbij komen afvalfaciliteiten, het wegnemen van weerstanden, het beïnvloeden van concreet gedrag en postrationalisatie aan bod.

“De gemeente gelooft in co-creatie op actuele vraagstukken en is erg blij met het resultaat van Open Minds.”

– Amida Michael, Programmamanager Gedragsbeïnvloeding, een andere kijk op handhaving bij Gemeente Amsterdam

Vandaag en Morgen

Vandaag en Morgen: het thema van de nieuwe overkoepelende borstkankercampagne van Roche. Deze farmaceut loopt al decennia voorop als het gaat om innovatie in de behandeling van borstkanker. Met deze campagne laten we het doel zien dat oncologen en andere medische professionals met Roche delen: borstkanker genezen voor de generatie van vandaag, én die van morgen. Daarom zien we in deze campagne moeders, maar ook hun dochters. Vaders, maar ook hun zonen. Topfotografe Annabel Oosteweeghel maakte de generatiefoto’s.

Uw financiële bondgenoot

IBS staat voor strategisch beleggen, adviseren en investeren. Wij bedachten een nieuwe positionering en huisstijl en voegden daar Capital Allies aan toe. Een bondgenoot (door dik en dun) voor klanten in een steeds complexer wordende financiële wereld. De stijl hielden we daarom eigenzinnig en strak en voerden we door in alle uitingen zoals de website, Out-of-Home en printcampagne.

Hulp en gerechtigheid

We zijn vorig jaar gestart met een campagne om de unieke kracht van Terre des Hommes, kinderen helpen én daders aanpakken (hulp & gerechtigheid), te verbinden met het merk. ‘En nu de rest nog’ hebben we doorvertaald naar een fondsenwervende campagne. Gebruikmakend van ‘commitmentstrategie’ hebben we op de website een manifest opgezet om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen tegen kinderuitbuiting. Daarna benaderden we de leads in kleine stapjes om ze uiteindelijk te vragen om donateur te worden. Inzet hoofdzakelijk via Facebook en ondersteuning op radio.

De vitale factor

Lifeguard is het toonaangevend advies-, trainings- en coachingsbureau op het gebied van Health & Performance. Een hele saaie mond vol zo. Interessanter wordt het als we de vitaliteit van mensen en de vitaliteit van een organisatie zélf zien als een cruciale voorwaarde voor succes. En als we dat ook nog kunnen hardmaken. Dat onderscheidt Lifeguard van de vele cowboys in de markt. Lifeguard als De Vitale Factor. Dat is nog eens leuk om aan te werken.

Ziet u ook zoveel Hyundai’s de laatste tijd?

Hoe krijgen we het merk Hyundai preferent bij ‘vreemdmerkrijders’?

Wanneer we iets vaker zien, vinden we dat aantrekkelijker. Daarnaast doen we graag wat anderen doen en hebben we graag wat anderen hebben. Het optimale effect halen we dus wanneer we zorgen voor zoveel mogelijk exposure van Hyundai’s. Dit doen we door gebruik te maken van selectieve perceptie. Dat wat in ons brein top-of-mind ligt, daar gaat meer van onze aandacht naartoe. Wanneer mensen gaan letten op Hyundai’s raken de auto’s oververtegenwoordigd in het brein, waardoor we het idee krijgen dat er een trend gaande is waar we graag in volgen. We activeren dit proces met de zin “Ziet u ook zoveel Hyundai’s de laatste tijd?” Strategische nadruk lag op het onderweg bereiken van de doelgroep via outdoor, snelwegmasten en de 100 Ioniq carsharing auto’s die rondrijden in Amsterdam.

De natuur bedankt de Postcodeloterij

Steeds meer mensen realiseren zich dat de natuur óns laat leven. Natuurmonumenten heeft in de loop der jaren dan ook vele leden weten te werven die de natuur koesteren. Naast veel leden hebben ze ook trouwe partners met dezelfde liefde voor de natuur. De Nationale Postcode Loterij is er zo één. En dat al 26 jaar. De natuur zegt graag een keer ‘dank je wel’ tegen de De Nationale Postcode Loterij en haar medewerkers. Vandaar de inzet van buitenreclame in Amsterdam-Zuid en andere lokale media.

Zo’n vlag, maar dan héél groot!

Samen met een groep van 18 jonge gedragswetenschappers, communicatie-creatieven, kunstenaars en medewerkers van de Gemeente bedachten we oplossingen om de overlast van toeristen op de fiets in de stad terug te brengen. Deze Open Minds-sessie leverde een aantal concrete plannen op, waarvan er twee worden onderzocht op uitvoerbaarheid. De winnaars van Open Minds fietsten naar huis op een gloednieuwe VanMoof.

Reclame checker

Voor de klanten van PostNL optimaliseren we direct mailings en huis aan huis folders voor verhogen van de effectiviteit. We noemen dit ‘De Reclamechecker’ en hebben er de afgelopen 2 jaar al rond de 70 uitgevoerd. We gebruiken bekende beïnvloedingstechnieken zoals social proof, het creëren van schaarste of het versterken van de emotionele eindwaarde. Volgens onze professor Rick van Baaren zijn er overigens meer dan 200 manieren om (koop)gedrag te beïnvloeden!

Hi!

Shall we meet for coffee?
You can find us in amsterdam
at the westerdoksdijk 40.

You can call joris at
+31 (0)6-11306848
or mail our lovely office.
info@opennow.nl



Open Now - gedragsstrategie & creativiteit

© 2018