Openconversation: Olger Ypma en Rens de Groot, nieuw creatief team bij Open Now.

 

 

“Wij zijn geen creatieven
met een witte jas aan.”

 

Wie zijn jullie en waar komen jullie vandaan? “Wij zijn Olger Ypma en Rens de Groot. We kennen elkaar via de Hallo Academie. Na een tijd als freelance team te hebben samengewerkt, zijn we uiteindelijk toch op zoek gegaan naar een bureau en toen bij Open Now terechtgekomen. We hebben hiervoor stage gelopen bij andere bureaus; Olger bij Lemz en Rens bij Y&R. Tijdens onze opleiding aan de Hallo Academie hebben we veel samengewerkt en dat beviel erg goed, vandaar dat ons besluit om als team verder te gaan.”

 

Waar hebben jullie al werk voor gemaakt? “Tot nu toe zijn we vooral bezig geweest met de gehele rebranding van LAMARQUE naar Open Now. Daarnaast hebben we op diverse new business projecten gewerkt en op een klant waarvan we de naam nog even geheim moeten houden. Maar werk maken op grote, nieuwe klanten zou dus leuk zijn in de komende periode.”


Zijn jullie tevreden bij Open Now? “In het begin was het best wennen, de combinatie van creativiteit en wetenschap heeft veel ‘kritische’ noten opgeleverd. Maar als je het principe eenmaal begrijpt, de manier waarop creativiteit en wetenschap elkaar kunnen ondersteunen, dan zien we zeker veel potentie.’’

 

“Het is meer scherpschieten
dan een schot hagel.”


Wat is de bijdrage van wetenschap? “Het geeft een bepaalde feitelijke fundering. Zo kun je veel meer vanuit een strategische en wetenschappelijke positie bekijken waar de creatieve mogelijkheden liggen. Veel mensen – vooral veel creatieven – denken dat dit gegeven het creatieve proces beperkt, maar levert vaak juist hele nieuwe inzichten op. Het is meer scherpschieten dan een schot hagel.”
 

Wat is voor jullie de ideale briefing? “De ideale briefing bevat wat ons betreft wat saaie feitjes en weetjes, waar wij dan weer een draai aan kunnen geven. Het is fijn om een percentage te horen: zoveel procent van de Nederlanders gelooft in… Dat zijn richtingen waar je goed op kunt targetten en creatief een uiting op kunt maken.’’

 

“Creatieven zouden minder bang moeten zijn om resultaat te behalen, daar ligt de uitdaging.” 


Waar ligt creatief gezien de uitdaging voor Open Now?

“Het hoogst haalbare voor Open Now, creatief gezien dan, is dat creatieven niet meer bang zijn om resultaat te behalen. ‘Resultaat’ is tot nu toe een beetje een vies woord geweest. Het is eng om van te voren te weten in welke richting je je moet begeven. Overigens sluit het wel prima aan bij deze tijd.’’

 

“Een kritische blik is goed, maar een handrem zorgt voor hinder.”


Wat willen jullie bij Open Now bereiken? “De uitdaging ligt wat ons betreft in het enthousiast aan de gang gaan voor Open Now. Het gezamenlijk geïnspireerd een nieuwe richting opgaan. Een kritische blik is goed, maar een handrem zorgt voor hinder. We hebben bij de Hallo Academie geleerd dat ‘maar’ geen optie is. In een brainstorm slaat het dan dood. Wij en’en liever: ‘…en hoe zie je dat voor je?’ Dat is de manier waarop je elkaar verder helpt. Verder is het een uitdaging om te laten zien dat de combinatie creativiteit en wetenschap goed werk kan opleveren. Maar we blijven natuurlijk wel creatieven die creatief goed werk willen maken. Het is niet zo dat we in witte jassen rondlopen en geen creatief meer zijn.”