hoe het brein mcdonald’s tot haute cuisine maakt.

Je hebt deze viral ongetwijfeld al voorbij zien komen: twee grappenmakers serveren bekende McDonald’s gerechten als biologische snack op een voedselbeurs. Je zou verwachten dat ze binnen twee happen ontmaskerd worden, maar de foodies overladen hen juist met complimenten. Zijn voedselkenners dan zo makkelijk om de tuin te leiden? Het antwoord is ‘ja’, maar jij en ik zouden er zelf net zo hard intrappen!

 
 
 
 
 
 

De verwachting maakt het plezier
De verklaring hiervoor vinden we in de beloningscentra van het brein. In dit geval worden deze gebieden extra geprikkeld door de culinaire setting en de impliciete belofte van prijzig, hoogwaardig eten. Niet de daadwerkelijke kwaliteit, maar het verwachtingspatroon bepaalt de mate van plezier die beleefd wordt. Met andere woorden: de voedselkenners in dit filmpje rationaliseren de test niet door het (verwachte) hoge prijskaartje: ze ervaren daadwerkelijk een smakelijker tussendoortje!

 

The proof of the pudding?
Maar wat deze viral pas echt grappig maakt, is dat hij onbedoeld het effect van slimme marketing op ons onderbewustzijn aantoont. Reclamegrootheid George Lois zei het al in de documentaire Art & Copy: “Great advertising makes good food taste better. It makes cars run better. It changes the perception of everything.”